ويژگي آشپزخانه‌هاي رژيمي
زندگی خوب
افزايش آگاهي براي زندگي شاد و سالم

فرادي كه تجربه كاهش وزن داشته‌اند، مي‌دانند كه رعايت رژيم غذايي و غذا خوردن طبق اصول و چارچوب مشخص كار چندان راحتي نيست. اما عوامل مختلفي مي‌تواند در رعايت اين چارچوب‌ها به افراد كمك كند كه يكي از آنها نوع چيدمان و توجه به موارد و نكته‌هايي ريز در آشپزخانه است. براي آشنايي با ويژگي‌هاي آشپزخانه‌‌اي رژيمي با ما همراه شويد.
 

1.آشپزخانه را تميز نگه داريد.

به نظافت و تميزي آشپزخانه اهميت دهيد و بر رعايت اين موضوع توسط همه افراد خانه تاكيد كنيد. ظرف‌ها را در اولين فرصت بشوييد و سطح كابينت‌ها و ميز آشپزخانه را هميشه تميز نگه داريد. اگر آشپزخانه تميز و مرتب باشد و مجبور نباشيد قبل از پخت‌وپز آشپزخانه را تميز كنيد، انگيزه بيشتري براي تهيه غذاهاي سالم خواهيد داشت.

2.يك ظرف بزرگ آب در يخچال قرار دهيد.
 

يك ليوان را با آب، تكه‌هاي يخ و برش‌هاي ليمو پركنيد و اين ليوان را در يخچال جايي در معرض ديد قرار دهيد تا هر وقت در يخچال را باز كرديد تشنگي‌تان را با نوشيدن آب برطرف كنيد. محققان آلماني متابوليسم افراد را پس از نوشيدن نيم ليتر آب مورد مطالعه قرار دادند و دريافتند متابوليسم بدن 10 دقيقه پس از نوشيدن آب 30 درصد بيشتر مي‌شود و اين اثر 30 تا 40 دقيقه باقي‌ مي‎ماند. فايده ديگر نوشيدن آب اين است كه سموم و آلودگي‌ها را از بدن دفع مي‌كند و اين موضوع براي افرادي كه ديابت دارند و در معرض ابتلا به بيماري‌هاي كليوي هستند، بسيار مهم است.

3.يك ظرف ميوه روي ميز آشپزخانه قرار دهيد.
 

با اين كار وقتي بعد از يك روز كاري براي خوردن ميان‌وعده به آشپزخانه مي‌رويد ميوه‌ها اولين چيزي هستند كه به چشمتان مي‌خورند. ميوه‌ها را در يك ظرف كم عمق بچينيد تا روي هم قرار نگيرند و له نشوند. در هواي گرم ميوه‌ها را به مدت طولاني بيرون يخچال قرار ندهيد.

4.ظرف‌هاي ادويه را در دسترس قرار دهيد.

ادويه به شما کمک مي‌کند غذاها را بدون اضافه کردن چربي و کالري طعم‌دار کنيد. از ظرف‌هاي مخصوص ادويه استفاده کنيد و آن را روي کابينت آشپزخانه و نزديک اجاق گاز قرار دهيد و از آنها براي طعم و مزه‌دار کردن گوشت و سبزي‌ها استفاده کنيد. برخي ادويه‌ها مانند فلفل قرمز، زنجبيل، زردچوبه، پودر سير، ادويه کاري، پودر ريحان و نعناع، خاصيت آنتي‎اکسيداني دارند و براي سلامت‌تان مفيدند.

5.براي دارچين جاي ويژه‌اي در نظر بگيريد.

برخي پزشکان معتقدند دارچين ادويه‎اي است که بايد هر روز از آن استفاده کرد. بررسي‌هاي جديد نشان داده که دارچين موجب بهبود وضعيت چربي و قند خون در افراد مبتلا به ديابت نوع 2 مي‌شود. به نظر مي‌رسد استفاده مداوم مقدار متعادل دارچين در غذاها براي سلامت شما مفيد باشد ضمن اينکه اين ادويه طعم خوبي هم به غذا مي‌دهد.

6.يك بطري كوچك روغن زيتون در دسترس بگذاريد.

روغن زيتون سرشار از چربي‎هاي سالم غيراشباع است كه برخلاف چربي موجود در كره براي قلب مفيد است. از آنجايي كه نور و گرما در طولاني‌مدت موجب فاسدشدن روغن زيتون مي‎شود ظرف بزرگ را در يخچال قرار دهيد. روغن زيتون در يخچال كدر مي‌شود اما وقتي دوباره در دماي اتاق قرار گيرد به حالت اول برمي‌گردد. از روغن زيتون تصفيه نشده که ميزان فنول بيشتري دارد استفاده كنيد. فنول آنتي‌اکسيداني است که از کلسترول بالا، فشارخون بالا و بيماري‎هاي قلبي پيشگيري مي‌کند.

7.از بخارپز استفاده كنيد.

پخت با بخار سالم‌ترين روش پخت سبزي‌هاست چون خواص غذايي‌شان در آب از بين نمي‌رود. با استفاده از يك بخارپز با سبد فلزي را در 5 تا 10 دقيقه يا با خريد ماكروفر بخارپز در 2 تا 5 دقيقه سبزي‌ها را بخارپز كنيد.

8.مصرف روغن ذرت را محدود كنيد.

از نظر خواص بهداشتي، روغن زيتون بهتر از روغن ذرت است. روغن زيتون حاوي 72 درصد چربي غيراشباع است در حالي كه مقدار اين نوع چربي در روغن ذرت تنها 24 درصد است. در تهيه غذاها از روغن زيتون يا روغن كانولا استفاده كنيد. استفاده از اين روغن‌ها در پيشگيري از بيماري‌هاي قلبي و ديابت موثر است.

9.انواع مختلف سركه را در آشپزخانه داشته باشيد.

از سركه سيب، سركه خرما و سركه سفيد و قرمز براي تهيه چاشني سالاد و مزه‌دار كردن گوشت و سبزي‌ها استفاده كنيد. بررسي‌ها نشان داده اضافه كردن مواد اسيدي مانند سركه و آبليمو به غذا اثر آن را بر قند خون كم مي‌كند. پيشنهاد مي‌كنيم از تركيب سركه بالزاميك و برش‌هاي توت فرنگي همراه غذا استفاده كنيد و از طعم آن لذت ببريد.

10.يك ميا‌ن‌وعده سالم در معرض ديد قرار دهيد.

اگر مي‎خواهيد وزن كم كنيد بهتر است خوراكي‌هايي مانند كيك و كلوچه را از جلوي چشمتان برداريد و در طبقه‌هاي بالاي كابينت يا در فريزر بگذاريد. به جاي آن مقداري بادام، گردو، پسته و بادام زميني در ظرف‌هاي كوچك بريزيد. مقداري ماست كم‌چرب، نخود فرنگي و هويج پخته و يك ظرف گوجه‌فرنگي كوچك هم در يخچال قرار دهيد.

11.مصرف هله‌هوله را ممنوع كنيد.

مصرف هله هوله‌ و تنقلاتي با ارزش غذايي كم مانند چيپس و پفك را در خانه ممنوع كنيد و اين جور خوراكي‌ها را در كابينت قرار ندهيد. همه افراد خانه از اين کار بهره خواهند برد.

12.از مخلوط‌كن استفاده كنيد.
 

حتما مي‌دانيد مصرف صبحانه چقدر مهم است. بهتر است نوشيدني‌ها جايگزين غذاهاي اصلي نشوند اما روزهايي كه حتي فرصت خوردن غلات آماده را نداريد ميوه‌اي نرم و كم‎كالري را در مخلوط‌كن بريزيد و نوش جان كنيد. اين صبحانه فوري فيبر و هيدرات كربن لازم براي شروع روز را در اختيارتان قرار مي‌دهد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: جمعه 15 بهمن 1389برچسب:,
ارسال توسط اصغر (تلاش براي زندگي شاد و سالم)
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی
ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 20
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 21
بازدید ماه : 209
بازدید کل : 18839
تعداد مطالب : 152
تعداد نظرات : 19
تعداد آنلاین : 1



<-PollName->

<-PollItems->